2011. július 31., vasárnap

Az olvasás 7 hete - Negyedik hét

            IV. hét (júl. 25 - 31.)
  • Védőbeszéd a szépirodalom mellett
  • Védőbeszéd a szórakoztató irodalom mellett
  • Ha a kedvenc írójával/íróival készíthetne interjú, ki lenne/kik lennének a kiválasztott(ak)? (Erről most nem írok.)
  • A Moly.hu könyves közösségi oldal népszerűsítése

Nem védőbeszédet írok, csak egyszerűen a gondolataimat e két stílusról…
Szépirodalom és szórakoztató irodalom… Az én szótáramban sokáig így szerepelt e két kifejezés:
szépirodalom – kötelező olvasmányok
szórakoztató irodalom – olyan könyvek, amelyek nekem tetszenek
A két stílust nálam egy elég vastag határvonal választotta szét. Sosem szerettem a kötelező olvasmányokat. Középsuliban nagyrészüket el sem olvastam. Így maradtam le az Isteni színjátékról, a Szigeti veszedelemről, az Anyeginről, a Bűn és bűnhődésről, a Vörös és feketéről, az Édes Annáról (amit azóta bepótoltam, értékelésem ITT), a Tonio Krögerről, A feleségem történetéről, a Közönyről, nem vártam Godot-ra sem, és nem is Gyászoltam… Sok mindenből kimaradtam tehát, mert úgy éreztem, hogy engem ezek nem érdekelnek, inkább olvasom az én szerelmes regényeimet. :P Viszont szégyelltem is magam. Mindig is vágytam arra, hogy kulturáltan elbeszélgessek emberekkel híres könyvekről. De az én Danielle Steel-es könyveimről ugyan ki beszélgetne velem? Persze, ebben is akadtam társra, mert itt van a húgom, meg egy-két ismerős, akik szintén ezt a stílust szeretik. De én többre vágytam. Rory (kedvenc sorozatom hősnője) Dosztojevszkijt olvas, Tolsztojt, Jane Austent, a Zabhegyezőt, a Huckleberry Finnt, a Twist Olivért, szóval csupa hírességeket. Én is ilyesmire vágytam! Művelődni akartam! Próbálkozásaim itt-ott sikerrel járultak, máshol kevésbé. Időről-időre azonban visszatértem az én jó kis D. S. könyveimhez, mert úgy éreztem, hiába akarok én műveltebb lenni, ha igazi élvezetet nem ezekben a könyvekben lelek. Most kerültem először abba a helyzetbe – az egyetemnek köszönhetően -, hogy rengeteg szépirodalmat kell olvasnom. (A kötelező olvasmányaim listája ITT.) Ezt nagyon jó kihívásnak éreztem, alig vártam, hogy elkapjuk a listát. Aztán a tanulás, meg néhány élvezetes olvasmányra való rátalálás miatt mindig csak halogattam e lista csökkentését. Végül oda jutottam, hogy a nyaram szinte minden napját olvasással kell töltenem, ha azt akarom, hogy mindent elolvassak augusztus végére/szeptember elejére. Így a kezdetben izgalmas kihívás mára kissé idegesítő lett. Rájöttem, hogy fárasztó heteken keresztül minden nap háromnegyedét olvasással tölteni, ráadásul sokszor olyan könyvekkel, amelyek nem is tetszenek… :( De van olyan szépirodalmi alkotás is, amit e listának köszönhetően szerettem meg. A komoly kihívásom a Nagykönyv top 100 elolvasása (lesz). Szóval elindulok egy úton, igyekszem megismerni azokat az alkotásokat, amelyeket oly sokan szeretnek. Még mindig úgy érzem, hogy a romantikus könyvek állnak a legközelebb a szívemhez, és hogy a művelődés miatt keresem a szépirodalommal való találkozást. Ennek ellenére bízom benne, hogy néhány találkozás elég kellemes lesz ahhoz, hogy végül azt mondhassam, nem csak a romantikus alkotások töltenek fel, kapcsolnak ki, nyújtanak felhőtlen élvezetet, hanem bizony a szépirodalom is…

Már több mint két éve regisztráltam a Molyra, hogy hogyan akadtam rá, azt már nem tudom. Egy ideig jelölgettem, hogy éppen mit olvasok, aztán valahogy elmaradt mindez, fel se néztem az oldalra. Amikor az egyetemen megkaptuk ezt a kötelező olvasmány listát, akkor a Molyon néztem utána néhány regénynek, hogy ugyan milyen lehet. Újra elkezdtem bejelölni, hogy mit olvasok, aztán pedig egyre több funkciót kipróbáltam. Felfedeztem ezt Az olvasás 7 hete eseményt, aztán más eseményeket is (melyek új neve azóta „kihívás” lett), és hát mit mondjak, sok más Molyhoz hasonlóan én is egy kissé esemény/kihívás függő lettem. :D Azért még nálam nem olyan drasztikus a helyzet, mert nem vállalok be olyan rengeteg féle eseményt/kihívást, inkább arra törekszem, hogy találjak minél több olyat, amely összefügg egymással. Olyan jó érzés, amikor egy mű elolvasása két-három listán is pipát jelent! :P Kedves emberek vannak ebben a közösségben, az egyik barátnőmet is idecsábítottam, szóval barátokkal, és ismeretlen ismerősökkel együtt arra törekszünk, hogy minél többet olvassunk, megosszuk véleményünket, tanácsokat adjunk stb. Nem magyarországi vagyok, így sajna nem járok Molytalálkozókra, és „nem bírok” könyveket cserélni… :( :( :(, de azért bőven találok jó dolgokat ezen az oldalon, a „könyves játszótéren”… :)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése